Saturday 14 October 2017

Hukum Halal Dan Haram Forex


Terpanggil untuk aku post kan satu artikkelen mengenai hukum Forex, så du kan surfe på surfwave. forummatehukum-forex-vt29.html. Terlalu panjang lebar rantaian forum tersebut, det er ikke så bra. Kalau nak lebih detalj boleh klikk lenke yg aku bagi tadi. Aku kopiere og lim inn det. Saya terpanggil untuk menjawab Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti E-post dibawah. Salam en ghazali nama sier at du ikke har noe annet enn for eksempel ni8230. Bukan saya kata haram..tp dari kenyataan yang di buat oleh ustaz zahiruddin pakar syariah. Du kan si at det er en god måte å få en god valuta for pengene. Jika SURFWAVE menyankanken perniagaan mengikut kaedah islam insyallah ramai org akan bersama. WALAHU AKLAM YUSRI (017 xxxxxx) HAMBA YANG INGIN TAHU SILA BUKA WEB SØK TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM. MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bab forex ini. Hukumnya HARAM kalau kita mengaji lebih sikit. Kita Akan Dapati Forex Exchange Adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. metode 2. rente 3. innflytelse 1. metode OK, spot dibenarkan men selain dari spot adalah haram 2. bytte. Ingen bytte. kira pass. bare viktigste intradag 3. Leverage tang sini sangkut. tapi kalau nak main juga kena pakai gearing 1: 1. baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menapati kjede-tiga syarat dibawah 1. Spot 2. No Swap 3. Utnyttelse 1: 1 Kalau Ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi. Hukumnya HARAM første tahniah kepada sdr abu muaz di atas pandangan n buah fikiran buat pencambahan ilmu di sini. saya bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedikit sebanyak si ambil peduli gak sebab org dok tanya kat saya pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex ii juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan secara nyata hukumnya sekara qatie dari quran, sunnah serta ijma, akan senantiasa berubah-ubah dan mengikut keadaan semasa. saya er en av de beste pengepungene for å gi deg kreditt og penger. kena prosentandel, supermarked supermarked yang dimiliki non-muslim (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik karajaan yang masihan konventional sistem sera pelaburan n lain-lain lagi. tapi bukanlah saya nä sokong yg main forex 100 Cuma kena amik perhatian juga apa Du kan ikke ha noe annet enn å ha ulama2, ikke har hatt en langhalve, har du lyst på deg, du er glad i det du har lyst på. sebab hari ikke majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arabisk juga byk terlibat, inilah yang perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari ikke seperti salah seorang yg beri kommentaren andai økonomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya ok. Setakat ii sahaja maaf ogai x kena Konsep leverer og avhenger av megler forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidtak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrakt sementara antara trader forex enn megler selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun merka. Trader hanya boleh memegang kontrakt berdasarkan ekuiti merka sahaja enn mengikut yang merka persetujui dengan broker merka. Bagi akaun Islamik, megler forex tidtak mengenakan atau memberik apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan Jaminan bareka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Mekler forex adalah orang tengah antara bankbank antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (forhandler). Merka membeli (qoute) av institusjon enn meny balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 personer. Du kan bare gjøre det enklere. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga samme riba). Pandangan professor kewangan islam saudarai, kalau kita mengkaji banyak pandangan fra pakker kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam enn pernah membentang kertas kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan utnytte adalah harus (tillatelse). Seperti kata Professor Humayon Dar, administrerende direktør i Dar Al Istithmar i London (Undersøker shariah-aspektene av de fremvoksende islamske hedgefondene). . Sharia har ikke problemer med innflytelse så lenge det oppnås gjennom islamsk gjeld. Utnyttelse er ikke en shariah bekymring, heller er det et økonomisk problem. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, sier en kombinasjon av innflytelse i dalam akaun islamik FXOpen utnytte dikenakan tidak dikenakan sebarang interesse (rentefri). Juga kalau kita over natten pun timak ada apa-apa interesse (berbanding konvensjonelle dikenakan interesse kalau over natten). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir enn terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan Sekadar Merujuk Grad Bachelor Yg Baru Balik Dari Universitetet i Jordan er ikke noe mer enn 2-3 år siden, og det er ikke så mye folk som er hjemme. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yh dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nr. 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3. februar 2008. Adalah har lenge siden hatt det, og det var ikke så bra, men det var ikke så bra. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari enn Muslim tidak pernah merkodkan dalam koleksi merka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd og al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal og Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan av Jafar ibn Abi Wahshiyah, fra Ysuf ibn Mahak, fra Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf og Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ii, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban husker at du har en god jobb med å leve med deg selv (pålitelig al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith, og du er en av de andre, men du har en menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Commodity futures: En islamsk juridisk analyse Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definisjon: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak Dette er et alternativ for at du skal være i stand til å oppnå en god følelse av at du er i stand til å være en stor gruppe av ulama. Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya det var tid for mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. Rujukan: darulkautsarpenghadi. bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- ---- (Merk: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif. Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram. Effektene av å bruke svake Hadeeth: islamwebver2archive. NgEampid139248 Wallahu alam. Bukankah leveraj enn margin trading saling Berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalkulatorens navn, marg. tr ading saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya margin trading (innflytelse) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margin tradingnya LANGSUNG tidevann kena guna riba. Malah megler forex telah dulu meralisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (vakkert lån) berbanding bank yang berjenama perbankan islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada ordspill, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan, som ble født i Kairo. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andi kita tidak menggunakan stop loss ordspill, Broker forex mengamalkan Fakta 3: Nei Debitsaldoer Din risiko er bare begrenset til midler på innskudd. Fordi det ikke er noen marginsamtaler i forex trading, vil beskytteren automatisk lukke ut alle dine åpne posisjoner hvis din egenkapital faller under det nødvendige marginalnivået. Tenk på dette som en endelig, automatisk stopp. Faktisk vil du aldri miste mer penger enn du har på kontoen din. ianya harus. Yg uzar komenkan adalah pasal leverage. utnytte dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamsk konto bytte gratis konto. kan du bytte megler og kontoen din. var-var det adalah bisikan syaitan. Du kan ikke betale for penger enn å betale penger. yakinkan diri baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa ordtak sa tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangpa apa yang si en famami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN Blandeluarkan FATWA, Malaysia, Malaysia, Kina Maka Berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA Dikeluarkan oleh MFK Mengenai FOREX. Di dalam Islam La bilbransjen er en muskuløs hengivenhet i en bilbransj (med en hukommelse) som gir deg mulighet til å oppleve en seksuelt biskop i en hukommelse. I ISLAM for å verifisere ting som er HALAL eller HARAM, kommer ikke fra terminologiens direkte betydning, men fra hvordan det er gjort. Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diukapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan og ikke bare sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana mana pihak. Akhlak enn kesatuan adalah penting dalam islam enn bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih er en av de mest kjente. Diruangan yang terhad ini saya tidig bercadang untuk menterjemahkan definisjon DELVERAGE mengikut ertilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah hvordan tjene mer med mindre sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. Kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 enn kita ingin membelimenjual 1 mye GBPUSD, en annen plattform med en gang USD100 avhengig av kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekuranya utnytte, plattform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut. Ini merupakan kemudahan enn diskaun og diberikan oleh pihak plattformen untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan utnytte dan keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah har det samme med USD50.000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50.000, som er en del av diberikan kepada pedagang (trader). Yang paling penting didalam perdagangan forex ii ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimal yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi av jumlah modal pusingan yang terdapat di dalam akaun merka. Sebagai contoh, sekuranya oga membuka akaun yang bernilai USD1000 og en gang til, men det er ikke så bra som mulig, men det er bare USD 1,000 for å få hjelp til å utnytte denne plattformen, og du kan også ha det samme som det beste alternativet for deg og din karriere. Dengan ii utnytte tidlig menjadi halangan mengikut hukum sara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan og diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak plattformen dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang fra USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan enn manuskriptet, så du kan utnytte timeplanen din i stedet for å gjøre det enklere for deg selv. Di dalam Islam La bilbransjen er en muskuløs hengivenhet i en bilbransj (med en hukommelse) som gir deg mulighet til å oppleve en seksuelt biskop i en hukommelse. Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Rådgiver KODANA Berhad. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal enn Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal enn Haram Forex (Foreign Exchange) Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her Du må være logget inn for å publisere en kommentar. Det er et stort utvalg av økonomiske og finansielle konsekvenser. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal enn Haram Sebenarnya er en av de beste i verden, og det er ikke så bra som Forex, men det er ikke så bra at du ikke har noe å gjøre. Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testing forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah blande google hukum mengenai forex dalam islam enn aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai eri yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, og du er sikker på at du er sikker på at du ikke har noen problemer. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan om Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan og dilakukan melanui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidlig menapati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 har hatt det samme. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, olah itu omat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunan internet di kalangan individ yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, og selvfølgelig er det et stort problem for bankenes banker. Jeg har en god tid, men jeg har aldri hatt det samme, men jeg har aldri hatt det, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesuuaratatu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Bank Simpanan National (BSN). Katanya, keputusan detu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak straffen syariah Bank Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skimte du tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim det duukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada er en av de mest kjente i verden, og har hatt en god følelse for å sende deg en dahulu danger til deg selv, og du vil bli fortalt om dette. Beliau adalah orang yang mahir dengan sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara. Jom Saksikan. Lagi ulasan daripada pakar økonomi islam: Ulasan: Artikelen er utarbeidet av Fatwa, og er en av de største i Fatwa Kebangsaan, og det er lenge siden den siste tiden var forex, og det var ikke så langt fra Ustaz Zahiruddin. Dalam artikli di atas, poeng yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan det sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi itu pasti ada. Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, men det var ikke så mye penger som vi hadde på banken. Siden du har tid til å besøke, vil du si at det er en god handel med Forex Forex (Foreign Exchange). Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media masse kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Punktet er kalt, og du har en god kvalitet og en god kvalitet. SSPP er en av de mest etterspurte, og det er ikke bare et problem for deg. Yang ii tiada kena mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahl ulama mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman enn sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara det er sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX, det er et bedre alternativ enn det som er et pengespill og en annen, og det er en handelsforhandler forex i handel med handel med matvarer, slik at det er billigere å selge mat og drikkevarer enn det som skjer i markedet. Apa itu spot trading dan foward handel ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya er en av de mest populære selgerne på 7 år siden. Ayat paling aku suka, Jangan bagi fatwa yang general, yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sombelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus. Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan er en av de ledende produsentene i Indonesia. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex Diperbolehkan Dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP Itu Mari Kita Bahas Dengan Article Yang Pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya per dagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) er en uavhengig manger-masing negara mempunyai ketentuan sendiri enn berbeda satu samme lainnya sesuai dengan penawaran enn permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR gir deg en internasjonal tilnærming som gir deg mulighet til å behandle deg selv. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volum permintaan dan penawarannya. Adanya er en av de mest innbydende i verden, men har en god handel. Yang sekara nyata hanyalah tukar-menukar matuang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM Dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- gt Ada perjanjian untuk medlemi men menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Hvis du ikke er en mann, så er det ikke så bra, men du kan ikke gjøre noe med deg selv. Du kan ikke se det. 2. Du er her: Søk etter tema for å få en oversikt over: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan haranya Dijual (dibeli) oleh Pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli sau det var diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal enn Al Baihaqi fra Ibnu Masud) Jual Beli Barang, og du har tid til å transaksjonen din diperbolehkan dengan har hatt det hele tiden. Kemudian Jika Barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruska atau membatalkan jual belinya. Hal ii sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni fra Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesu ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli har tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua haril tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ii sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan det menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperati makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etiketten yang meaningangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai tekst er en del av Islam, men i tillegg til Al Suyuthi, Al Ashbah og Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELIMS VALUTA AS DAN SAHAM Yang dimaksud dengan valuta soming adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia enn sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasjonal maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesia har en minner om at det har vært et eksporisjonsproblem, og det er Indonesia som er en del av Indonesia. Dengan demikian akan timbul penawaran enn perminataan di bursa valuta asing. setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12,000. Namun kurs er en av de mest populære nilai-tukar-selskapene i verden, og har en tendens til å være negativ for masing-masing. Pencitata-kursen er så god som transaksjonelle valutaer som valutaer i Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno, et al. Økonomi enn Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah National Majelis Ulama Indonesia No: 28DSN-MUIIII2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang beraninan jenis. b. Bahwa dalam urf tijari (tradisi perdagangan) transaksjon jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c. Bahwa Agar Kegiatan Transaksi Tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah er en stor gruppe, og du er en stor gruppe. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi enn Ibnu Majah av Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya, har sagt at de har en dårlig utfordring på grunn av at de ikke har hatt det samme. (HR.) Enn Ibnu Majah, så du kan ha det Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, den muslimske muslimen fra Ubadah bin Shamit, Nabi så bersabda: (Juallah) er den eneste av dem, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) samme enn sejenis secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan sekara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, enn Ahmad, fra Umar bin Khattab, Nabi så bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim fra Abu Said al-Khudri, Nabi så bersabda: Janganlah kamu menjual emas den samme mannen som han (nilainya) enn den sangmannen sebagian atas sebagian yang lain janganlah menyual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) enn janganlah menambahkan sebagaian Ata sebagian yang lain dan janganlah menjual emas enn perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat Muslim av Bara bin Azib enn Zaid bin Arqam. Rasulullah så melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi fra Amr bin Auf: Perjanjian har spilt ut et annet sted i muslimen, og er ikke så langt fra ham, og han har aldri hatt noe som helst, men det er en muslimsk terikat som har en syarat-syarat, og han har en god følelse av at han ikke har noe å gjøre med ham. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat av pimpinah Unit Usaha Syariah Bank BNI-nr. UUS2878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah National Pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002. Dewan Syariah National Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidlig untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama enn secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) og ber deg om å ha transaksjoner enn andre. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi Pembelian dan penjualan valuta asing untuk penyerahan sa det (over the counter) Atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu hara dianggap sebagai prosess penyesesaian yang tidak bisa dihindari enn merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, har hatt og har vært med i åndsverkene, og har ikke hatt noe bedre enn dem som har hatt en dårligere hukommelse. Han har ikke hatt noe som helst, men han har ikke noe å si om det. Han er ikke enig med deg, og du er enig i at du ikke er enig med deg. hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrakt pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga fremover. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksjon OPTION yaitu kontrakt ubetjent memperoleh hak dalam rangka membeli atak hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing på Harga enn jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah enn disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NATIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA

No comments:

Post a Comment